Hieronder vindt u een dagboek-verslag van de chauffeurs die het transport hebben verzorgd.

Wij, Roelof en Klaas, werden benaderd door de Balkanzending om een transport met winterkleding en kinderopvang materiaal naar Servië te doen, aangezien wij dat wel vaker gedaan hebben naar Roemenië en Oekraïne, maar nog nooit eerder naar Servië, leek ons dat wel leuk.

Dag 1: 14 januari 2019

Wij zijn ‘s nachts om kwart over twaalf vanuit Staphorst vertrokken met een vrachtwagen van Westerman om op weg te gaan naar Servië. Ons idee was om aan één stuk door te rijden, maar om de concentratie op de weg goed te houden, wisselden we om de vier uur van bestuurdersplek.  Om kwart over elf in de ochtend passeerden wij de grens van Duitsland naar Oostenrijk. Hier een kleine stop gehouden om een tool box te kopen. Na de aankoop zijn we direct doorgereden om op weg te gaan naar de grens van Oostenrijk en Hongarije. We kwamen om vier uur aan bij deze grens. Na het bereiken van deze grens hebben we nog vier uur gereden, nog even en dan zijn we bij de Servische grens, maar voordat we hiernaartoe rijden, hopen we eerst te gaan slapen.  Op dag 1 hebben we 1528 kilometer gereden.

Dag 2: 15 januari 2019

Na de overnachting zijn we om half zes in de ochtend weer gaan rijden. Om zes uur bereikten we de grens van Servië. Toen begon de papierwinkel, na totaal vier uur van het checken van onze papieren konden we eindelijk weer doorrijden om tien uur.  We zijn doorgereden tot we bij de plaats Nis aankwamen. Bij het vliegveld onze vrachtwagen geparkeerd omdat hier een douane is en we morgenavond kunnen uitklaren. We waren hier om half vier. (Leuk weetje) De afstand tussen Staphorst en Nis is 2000 kilometer.  De mensen hier hebben ons opgehaald om in hun verenigingsgebouw de avond en de nacht door te brengen. Deze avond hebben we al wandelend een stukje van de stad Nis gezien.  Morgen is er weer een nieuwe dag.

Dag 3: 16 januari 2019

Vanmorgen zijn we weer op weggegaan naar het douane bij het vliegveld gegaan voor het vrijmaken van de papieren, wat betekent dat we door de grens mogen. Dit duurde tot half één. Daarna lossen in de stad, dat ging nogal vlot. We waren om twee uur klaar hier mee.  Toen afscheid nemen van onze Nis vrienden en weer doorrijden. Om acht uur kwamen we aan in Subotica.  We hebben de weg naar het adres gevraagd aan een man bij het tankstation. Deze man zei: volg mij, ik rij voor jullie uit. Dankzij deze vriendelijke man waren we er zo. Het was inmiddels donker, maar de losploeg stond al weer klaar voor ons. Pastor Laszlo is blij met de goederen. Hij was verwonderd over de kwaliteit en de goede staat van de spullen. Om negen uur was de vrachtwagen leeg. De pastor heeft ons naar de kerk gebracht voor een overnachting.

Dag 4: 17 januari 2019

Om kwart over zes zijn we weer opgestaan, om deze reis te hervatten. In de kerk was een logeerkamer met een keuken erbij, waar we mochten ontbijten. De pastor Laszlo bracht ons weer naar de vrachtwagen buiten de stad. We zijn om half acht gaan rijden. Het was niet zo ver meer naar de grens. Daar aangekomen staat er een file van vier kilomeer.  Met de vrachtwagen maar alles voorbij gegaan en  vooraan er weer tussen gevoegd, een rodekruis stikker werkt perfect. Al met al waren we met één uur aan de andere kant van de grens. Vandaag doorgereden tot Neurenberg in Duitsland waar we stopten voor een rust van negen uur.

Dag 5: 18 januari 2019

Om zes uur in de nacht weer vertrokken. Nog 700 kilometer te gaan vanaf Neurenberg naar Staphorst. Vandaag was het een makkie. Om drie uur waren weer veilig in Staphorst. De vrachtwagen ingeleverd na een totale rit van 4000 kilometer op de teller. We zijn blij en dankbaar dat het zo voorspoedig verlopen is.

Start typing and press Enter to search